تبدیل روستا به شهر؛ آرزوی شیرینی که بر مردم روستا تلخ شد


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 1 دی 1394
بازدید : 195
نویسنده : فــردیـن احـمدی

ساروق نیز یکی از شهرهای تازه تأسیس در استان مرکزی است شهری که به اعتقاد مردمش تنها ارمغان تبدیل آن به شهر تابلوی آهنین خوشامدگویی ورودی شهر است.

مصطفی بهرامی یکی از شهروندان این شهر تازه تأسیس گفت: انتظار می‌رفت با تبدیل ساروق به شهر با توجه به ظرفیت‌های این شهر شاهد احیای صنعت فرش بافی در آن و یا توسعه بخش گردشگری به واسطه وجود امامزاده ۷۲ تن ساروق باشیم که متاسفانه هیچ یک محقق نشد.

این شهروند ساروقی ادامه می‌دهد: تبدیل روستاهای ما به شهر حکایت دکمه‌ای را دارد که قرار است برایش کتی دوخته شود.

اهالی روستای کارچان در نزدیکی اراک نیز امروز دل خوشی از تبدیل روستایشان به شهر ندارند و سوغات این تغییر را مشکلات لاینحل فراروی مردمی می‌دانند که تکلیفشان معلوم نیست شهری هستند یا روستایی!

شهرهای تازه تأسیس وعده بزرگی بود که کاندیداهای انتخابات به مردم روستاها دادند بدون آن که فکر کنند زیرساخت‌های این وعده چطور باید تأمین و فراهم شود

کریم احمدی یکی از اهالی این شهر تازه تأسیس می‌گوید: شهرهای تازه تأسیس وعده بزرگی بود که کاندیداهای انتخابات به مردم روستاها دادند بدون آن که فکر کنند زیرساخت‌های این وعده چطور باید تأمین و فراهم شود.

وی افزود: کاندیداهای انتخابات آتی خواهشا روند تغییر تابلوی روستاها به شهر را فراموش کنند و به جای تبدیل مناطق روستایی به شهر کمی به فکر توسعه روستاها در همان قالب روستا باشند چرا که مردم این مناطق با بافت روستایی بهتر می‌توانند کنار بیایند تا بافت روستاشهرهایی که همه را سردرگم کرده است.

بی رغبتی سرمایه گذاران برای فعالیت در شهرهای تازه تأسیس

فرماندار شهرستان کمیجان در گفت و گو با خبرنگار مهر، گلایه‌های بسیاری از تبدیل بی ضابطه روستاها به شهر دارد که شنیدنی است.

غلامرضا میوه در این باره می گوید: متاسفانه در شرایطی که روند توسعه زندگی شهرنشینی در دنیا به سمت برنامه ریزی برای بهره مندی شهروندان از امکانات به روز، تجهیزات الکترونیک و فناوری اطلاعات پیش می‌رود ما باید در شهرهای تازه تأسیس خود به فکر آسفالت خیابان‌ها و سرو سامان دادن به سیمای شهری باشیم.

وی با اشاره به استقبال اندک سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در شهرهای تازه تأسیس به واسطه نبود امکانات رفاهی و خدمات شهری ادامه داد: وقتی یک شهر از حداقل امکانات و زیرساخت‌های شهری محروم است چگونه می‌توان انتظار داشت سرمایه گذاران برای توسعه آن اقدام کنند.

فرماندار کمیجان با اشاره به جای خالی نمایندگی دستگاه‌های اجرایی در شهرهای تازه تأسیس، افزود: امروز شهرهای تازه تأسیس نه از اقبال بخش دولتی برای سرمایه گذاری برخوردارند نه از اقبال بخش خصوصی و مردم ساکن در این مناطق بهره‌ای می‌برند و با توجه به تغییر بافت از روستا به شهر باید به کسب و کار روستایی ادامه دهند یا به فکر پیشه‌ای در خور شهر باشند.

میوه تاکید کرد: تبدیل نیمه کاره روستاها به شهر نمی‌تواند سدی در مقابل مهاجرت جوانان به شهرها شود، بلکه این شرایط انگیزه آنها را برای رفتن از روستاشهرهای فراموش شده به شهرها بیش از پیش افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: مردم این مناطق ترجیح می‌دهند ساکنین یک روستا مورد خطاب بگیرند تا ساکنین شهرهای عقب مانده‌ای که هویت خود را بین شهر و روستا گم کرده است.

فرماندار کمیجان یادآور شد: اگر رشد و توسعه شهرستان‌های تازه تأسیس را می‌خواهیم باید بخشی نگری در استان را تعطیل و با نگاهی عادلانه زمینه توسعه تمام نقاط شهری استان را فراهم کنیم.

 

امید توسلی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر همراه با تبدیل روستاهای مستعد در بخش کشاورزی، گردشگری و فرهنگی به شهرهایی بی خاصیت که حالا لباس شهری به جای آنکه زینتشان دهد بر تنشان گریه می‌کند، همچون قاتلی، با دست‌های خود زمینه توسعه این مناطق را در نطفه کشته‌ایم.

وی ادامه داد: بسیاری از مناطق استان که امروز نام شهر را یدک می‌کشند می‌توانستند در مقام روستا به عنوان یک روستای توسعه یافته در کشور مطرح شوند این در حالی است که در سایه برخی رقابت‌ها و تنها به قیمت جمع کردن آرای مردم روستا وعده‌هایی به آنها داده شد که نه تنها باری از دوش روستائیان برداشته نشد بلکه امروز آنها را گرفتار هم کرده است.

این کارشناس مسائل شهری اظهار داشت: متاسفانه تعریف شهر و زندگی شهرنشینی در این مناطق امروز جایگاهی ندارد و آنچه حاصل این اقدام شده فقط تابلوهایی است که حالا دیگر رنگ و لعاب روزهای اول را هم ندارند.

توسلی با اشاره به محرومیت مردم روستاشهرهای استان مرکزی از حداقل امکانات گفت: امروز ما در برخی شهرهای استان حتی یک بانک برای انجام عملیات بانکی نداریم آنگاه چطور از جوانان این مناطق انتظار داریم که بار سفر نبسته و دنبال آرزوهایشان به شهرهای پر زرق و برق نروند.

وی در ادامه به دغدغه مسئولان این مناطق هم اشاره کرد و افزود: تبدیل بی‌ضابطه روستاها به شهر و بخش‌ها به شهرستان‌ها قبل از ایجاد زیرساخت‌های اساسی و حیاتی در این مناطق امروز مشکلاتی را نیز فرا روی شهرداران و فرمانداران مسئول در این مناطق قرار داده است.

این کارشناس مسائل شهری با بیان این که هر یک از مناطق شهری تازه تأسیس در استان، دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوان در بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی است ادامه داد: تبدیل این مناطق به شهر نخستین تیشه نابودی را بر این ظرفیت‌ها می‌کوبد.

توسلی ادامه داد: اولین ارمغان زندگی شهری در روستاها تغییر سبک زندگی است امر مهمی که در راستای آن بافت روستا از جمله باغات سرسبز متلاشی شده و تبدیل به مناطق مسکونی می‌شود و همین مساله به تنهایی مشکلات و تبعات ناگواری را در سال‌های آتی به وجود می‌آورد .

در پایان امید آن داریم تجربه تلخ تبدیل روستاها به شهر در سایه شعارهای انتخاباتی ، درس عبرتی برای ساکنین روستاهای دیگر باشد، روستاهایی که می‌توانند در سایه کمی همدلی و همفکری بجای تبدیل به شهر، به یک قطب اقتصادی و گردشگری در کشور تبدیل شوند و ساکنان آن، با حفظ صفای روستای خویش زمینه رشد و توسعه آن روستا را فراهم کنند.




:: موضوعات مرتبط: آخرین اخباراجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: تبدیل روستا به شهر؛ آرزوی شیرینی که بر مردم روستا تلخ شد ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








**به وب سايت خبری عـصـربشـاگـرد خوش آمدید** هدف از تشکیل این وب سايت بحث وبررسی نسبت به مسائل فرهنگی واجتماعی،اقتصادی،سیاسی (چالش ها و فرصت ها) استان هرمزگان بخصوص گزارشات خبری ،تحلیلی انتقادی و پیشنهادی وارائه راهکار مناسب جهت حل مشکلات شهرستان بشاگرد می باشد. ***********************************

 

تبادل لینک هوشمند


برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان عصر بشاگرد به آدرسasrbashagard93.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 133
بازدید دیروز : 843
بازدید هفته : 133
بازدید ماه : 5843
بازدید کل : 130976
تعداد مطالب : 790
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com